Taiwan & Thailand

17 oktober 2013 - Koh Tao, Thailand

Nog maar 2 weekjes voordat we met onze brakken koppen weer op Schiphol landen... De laatste paar weken zijn zo snel gegaan, niet normaal...
De tijd aan de oostkust is de beste tijd die ik hier op de reis gehad heb. Samen met die twee mafkezen van een Canadezen hebben we echt een supertijd gehad. Even in het kort: We hebben de bungee jump gedaan in Cairns wat heeeel vet was. We zijn een dagje verschillende watervallen wezen bekijken en hebben gezwommen in de meertjes eronder.

We zijn naar Magnetic Island geweest, dat is een klein eilandje waar we de goedkoopste baggerauto gehuurd hadden en het eiland rond zijn gaan rijden. We zijn met de partyboot Atlantic Clipper naar de Whitsunday eilanden gegaan en hebben daar goed gefeest. Trouwens het mooiste strand ooit wat ik gezien heb. Helderblauw water met wit zand wat gewoon pijn aan je ogen deed! Was paar jaar geleden nog uitgeroepen tot het mooiste strand ter wereld! 's Avonds kwamen nog twee dolfijnen op bezoek die zich een beetje uitsloofden voor ons en allemaal trucjes deden.

Daarna zijn we gedropt met een klein vliegtuigje op Castaway Island waar helemaal geen faciliteiten zijn, alleen een paar tenten en een soort van keukentje. Daar hebben we een beetje gechilled, gevist, en gesnorkeld.

Fraser Island stond daarna op het programma, het grootste zandeiland ter wereld. Daar hebben we met een 4 wheel drive gereden over het strand en verschillende plekken bezocht op het eiland. Nog wat walvissen, schildpadden en dolfijnen gespot. Grappig was ook dat ze daar een slang als soort van huisdier hadden en bovenin de nok van het eetgedeelte zat.

Toen zaten al onze verplichtingen erop en zijn we naar Brisbane gereisd voor het Ultraglow feest. Dat is een feest waarbij je je in wit moet kleden en ze met verfpistolen op je schieten. Dat was echt het beste feest tot nu toe maar zaterdag staat de full moon party op het programma en die zal ook wel leuk worden. In Brisbane hebben we nog groot vuurwerk gekeken wat ze van allerlei hoge gebouwen afknalden de skyline in wat wel heel gaaf was om te zien.

Nimbin was het volgende dorpje waar we naartoe zijn gereisd en wat bekend staat om zijn hippies en drugs. Het is de enigste plaats in Australië waar het gedoogd is om cannabis te kopen, verkopen en te gebruiken op straat. Een grappig dorpje met veel kleuren, leuke winkeltjes en maffe mensen.

Byron Bay was de laatste stop voordat we naar Sydney zouden gaan. Daar zijn we ook weer goed uitgegaan en hebben na een paar dagen afscheid genomen van de Canadezen. Nick en ik hebben de campert weer teruggebracht naar Sydney en hem daar ingeleverd. Geen boetes of schade wat wel mooi was omdat we een keer in de berm zijn gereden.

In Sydney was het erg druk ivm de marine fleet review wat een groot evenement was, soort marinedagen maar dan stukje groter.

De vlucht van Sydney naar Taipei ging lekker snel gelukkig. Duurde iets van 8 uur maar heb heerlijk krom gelegen met m'n kop op het tafeltje. Aangekomen in Taipei had Nick kennis gemaakt met een vrouw uit San Fran die in Taiwan had gewoond en ons van alles uitlegde waar we het beste naar toe konden gaan en hoe en wat. Het was wel ff wennen want alles stond nu in het Chinees aangeduid ipv Engels. Gelukkig ging dat allemaal goed en zijn we direct na aankomst in Taipei naar Hualien gereisd wat aan de oostkant van Taiwan ligt en waar het Taroko National Park ligt. Taiwan is iets groter dan Nederland dus de reisafstanden zijn hier goed te doen. Ook het openbaar vervoer is hier allemaal goed geregeld. Een paar dingen die opvielen: Je ziet veel meer scooters dan auto's. Iedereen rijdt scooter, zonder helm en het liefst zo hard mogelijk. Moeders achterop met een baby in de handen zonder bescherming en dan tussen auto's door scheuren heb ik vaak genoeg gezien.
Ook wel wennen dat ze hier weer rechts rijden na 7 maanden aan de linkerkant te hebben gereden. En wat me het meest opviel is dat het eindelijk weer wat goedkoper is dan Australië. Een hostel voor €5 ipv van €21 in Oz wat goed schoon is, gratis wifi en gratis shampoo en douchegel. En alles is klein. De mensen zijn klein, je stoot bijna je hoofd in de metro, flesjes drinken in de supermarkt zijn kleiner, zelfs pringles chipjes zijn kleiner, deurposten, bedden. Alles. Aziatisch Madurodam is het.
In Hualien zijn we naar het Taroko National Park geweest dezelfde dag nog.
We kwamen een beetje laat aan en hebben dus niet alles kunnen zien maar zijn de volgende dag terug gegaan om de rest te bekijken. Sommige attracties waren gesloten ivm aardbevingen en een tyfoon die net voordat wij in Taiwan kwamen er blijkbaar is geweest. Foto's staan ook op fb van het park trouwens.
Aangezien we maar heel kort de tijd hadden in Taiwan en we ook nog Taipei wilden zien zijn we al snel weer terug gegaan met de trein. In Taipei hebben we een dagpas van de metro gehaald en zijn op diverse toeristische plaatsen gestopt. We hebben aardig wat tempels gezien, we hebben zelfs nog Buddha aanbeden want we kregen wat wierookstokjes in onze handen geduwd en toen moesten we wel...
Ook hebben we nog de Taipei 101 gezien en daar even wat foto's gemaakt. Een paar jaar geleden was dat nog de hoogste wolkenkrabber ter wereld. Toen zat onze korte stop er alweer op en was het alweer tijd om naar het vliegveld te gaan. Het vliegtuig zat maar halfvol dus we hadden lekker de ruimte en de vlucht duurde maar 3,5 uur naar Bangkok dus de tijd vloog ook zo om.

Aangekomen in Bangkok waar het bloedheet en benauwd was en er aardig wat smog in de lucht hing snel een hostel opgezocht en even goed uitgeslapen. Wat is dat een lelijke stad zeg, heel veel verkeer, oude gebouwen die wel een opknapbeurt kunnen gebruiken en heel veel mensen op straat. Je ziet heel veel eettentjes op straat gewoon op de stoep waar je voor goedkoop lekker Thais kunt eten. Voor €2,50 kun je je al aardig vol eten hier. En je hebt dan ook aardig wat variatie, gewoon wat kip met noodles of soep met slangenhoofd. Het kan allemaal hier. Die avond dat we aankwamen zijn we met de tuktuk, waarbij je goed moet onderhandelen over de prijs anders lichtten ze je keihard op, naar khao san road gegaan. Dat staat bekend om z'n barretjes, cafe's, restaurants en pingpong shows. Dat laatste is een goeie afsluiter van de reis..
Na wat biertjes in een cafe zijn we maar richting hostel gegaan want ze knalden er goed in na een paar dagen met weinig slaap.

Volgende dag Bangkok nog een klein beetje verkend en 's avonds zijn we uit geweest op de beroemde straat RCA waar alle clubs zitten. Na een avondje stappen was het de volgende dag tijd voor een Thaise massage. Voeten, benen, armen, vingers en nek. En dat heb ik geweten ook.. Ik wist niet dat m'n nek zo kon kraken. Geen idee of het goed is voor je maar het was wel lekker. 1,5 uur voor €4,70. Dat zie je niet vaak.

Nick en ik hadden het al in Oz over gehad om in Thailand voor onze padi te gaan. Dat is je open water certificaat waarmee je met een buddy tot max 18m mag duiken. Opzich wel gaaf om te hebben natuurlijk dus hadden we al wat research gedaan en zagen dat Koh Tao de plek is om het te halen. Dat kwam ook mooi uit want de full moon party a.s. zaterdag is in Koh Phagnan en dat ligt vlakbij. In Bangkok hadden we opgezocht hoe we het beste er naartoe konden reizen en het zou de bus of trein worden. Uiteindelijk hadden we via het hostel een maatschappij gevonden die ons met de bus naar Chumphon zou brengen en dan zouden we met de boot naar Koh Tao gaan. Wij snel een taxi gepakt en zo snel mogelijk naar de bus gegaan. We dachten dat het wel een grote touringbus zou zijn omdat de rit 8 uur duurt en veel mensen ook die kant op gaan maar toen we aankwamen bij de maatschappij stond er een klein busje waar max. 10 man in passen voor ons klaar. We dachten dat dat lekker proppen zou worden maar het bleek dus dat we de enige waren die gingen. Goed geregeld weer dus, een prive bus voor ons alleen! Die rit ging ook weer best snel en aangekomen in Chumphon moesten we nog 2 uurtjes wachten op de nachtboot die er 6 uur over zou doen naar het eiland. Na goed geslapen te hebben op een kussen die gevuld was met cement was het alweer licht buiten en zijn we vandaag aangekomen op Koh Tao.
Op het eerste gezicht een leuk eilandje met veel vissersboten en aardig wat duik scholen. We gaan vandaag gelijk beginnen met wat video's kijken, stukje theorie en we gaan leren om onze uitrusting samen te stellen en te checken.

Update: theorie heben we gehaald. Dat was ook niet zo heel moeilijk als je mag overleggen, in je boek kijken, en spieken. De eerste trainingsduik heb ik overgeslagen omdat ik met barstende koppijn opstond, waarschijnlijk beste verhoging en veel gehoest. Vandaag ging het iets beter en heb ik training gehad en zijn we gedoken tot max 12 meter. Alle testen hebben we goed afgelegd en morgen gaan we 18 meter duiken en hebben we nog wat training. En dan hebben we het papiertje in de pocket.

1. Mike:
    17 oktober 2013
    Gaaaf man nog 2 weken. Kunnen we duiken in batestijn hahaah veel plezier nog ff seleem gtfu